Lämna in båt på service

Precis som med en bil så är det minst eller lika viktigare att lämna in båten på service. För det gäller att kunna lita på sin båt när man är ute till sjöss, speciellt om det är hårt väder. Därför bör man lämna in och serva sin båt med jämna mellanrum.

Det finns båtverkstäder som erbjuder service på båtar runt om i hamnarna i Sverige. Det lättaste sättet att hitta en verkstad är att surfa in på nätet och leta efter närmaste serviceställe eller hör med dina båtgrannar i hamnen där din båt ligger förtöjd.

När en service görs är det först och främst motor som får sig en övergång, men det vanliga att byta olja, tändstift och så vidare. En fördel är att båtverkstaden är auktoriserad just för din motor. Men det finns många mekaniker som är kunniga på motorer av olika de slag ute på båtverkstäderna. Det viktigaste är att man känner sig trygg och säker på den båtverkstad man lämnar in sin båt på service oss.

Be dem även kontrollera:

Bälgarna

Det är otroligt viktigt att se till att bälgarna är hela och byta dem om de skulle vara sprickor, torra eller skador på dem från olja eller bränsle i motorrummet. Kontroller behöver göras varje år. Det är det stort jobb om de ska bytas, men skulle det komma in vatten förbi bälgarna och in i båten. Vilket i så fall skulle göra att båten kan sjunka. Avgasbälgen, knutbälgen och segelbåtbåtsdrevets bälgar behöver bytas i alla fall vart femte år. Försäkringsbolagen brukar kontrollera dessa och skulle de vara för gamla, så höjs försäkringspremien på båten och i vissa fall kan båtägaren bli utan ersättning.

Bränslesystemet

Ett stort problem brukar vara att det kommer in vatten, smuts och luft i bränslesystemet. Därför bör båtverkstaden göra en extra koll på detta. Verkstaden kontrollerar hur tankpadsen är om de behöver bytas, för de kan vara fulla med smuts, vatten och alger och så vidare. Dessutom behövs bränsletanken eventuellt rengöras eller bytas. Dessutom behöver vattenavskiljare- och bränslefiltret bytas inför varje säsong.

Startapparaten

Startapparaten behöver alltid ses över, eftersom de går ofta sönder. På en utombordsmotor är det oftast handtaget eller snöret som har gått sönder på grund av att det är torrt och gammalt helt enkelt. Det gäller att snöret inte ska ha fransat sig, utan det ska se fint och helt ut. Har det ett gummihandtag gäller det att se till att det är fortfarande mjuk och inte har börjat spricka.

Drivremmar

Det behöver även göras en kontroll av drivremmarna, eftersom dessa driver cirkulationspumpen, generatorn och sjövattenpumpen, kylaggregatet och servopumpen till styrningen och så vidare. Därför bör dessa vara hela och utan spricker, för det räcker med att en rem är feljusterad eller sliten så att drivremmen går av. Skulle detta hända mitt ute på havet, så kommer man ingenstans, vilket känns onödigt.

Dessa var några av de saker som en service innebär på in båt, i alla fall när det gäller motorn. För motorn är ju ändå dock båtens hjärta och det gäller att den går som den ska och man kan lite på den i alla väder.

Bli först med att kommentera

Kommentera

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*